Monday, June 02, 2008

Hemlis 4

Here are my answers to the secret pal exchange Hemlis 4. It's a Nordic exchange arranged by StickaMera, so I'm doing this in Swedish only.

1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?

Jag tycker mest om ull som inte sticks :-) och silke. Gillar inte akryl (plast!), och bomull är stumt och bråkigt att sticka med tycker jag. Animaliska fibrer helst alltså, fast lite nylon i strumpgarner är ju bra.

2. Vilka är dina favoritfärger?

Blått, rött, lila. Klara, glada färger, är inte så mycket för pasteller.

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?

Beige, grönt på egen hand (men tillsammans med blått är det jättefint), brunt på egen hand (men också snyggt ihop med blått)

4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)

Jag använder rundstickor i metall till det mesta, även strumpor och tröjärmar (magic loop) Älskar mina Addi Turbo och Knit Picks rundstickor och drömmer om ett Options-set. Jag använder strumpstickor nån gång ibland, men aldrig nånsin långa raka.

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?

Minns inte riktigt när jag lärde mig sticka men det måste vara närmare 30 år sen, jag var rätt liten i alla fall. Är väl tämligen avancerad, hur man nu ska definiera det... klarar av att sticka det mesta, justerar mönster när det behövs och designar lite själv.

6. Dricker du kaffe? Te?

Kaffe med mjölk. Jag och sambon fick en väldigt trevlig Nespresso-maskin i gemensam födelsedagspresent i år. Den används flitigt! Annars dricker jag helst te, svart eller grönt.

7. Är du allergisk mot något?

Laktos har jag just fått reda på :-/ Och nötter, mandel, jordnötter etc. Och starka dofter har jag svårt att klara. Och råa äpplen (fast äppelpaj går bra. Med vaniljsås, tack)

8. Vilken slags musik tycker du om?

Hmm, favoriterna är väl Depeche Mode, Pet Shop Boys och U2. Lite modernare: Eskobar och Rammstein.

9. Favoritgodis?

Mörk choklad. Fast det är väl ett livsmedel? Saltlakrits är inte dumt det heller.

10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)

Jag spinner, nybörjare sen december i fjol. Har en begagnad Louet S10 och en liten slända. Jag har också sytt rätt mycket lapptäcken, fast det har legat nere några år. Sen jag upptäckte strumpstickning ungefär...

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...

Strumpor och spetssjalar

12. Prenumererar du på någon sticktidning?

Interweave Knits

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?

Jag har ungefär 100 projekt i min Ravelry-kö... Högt upp ligger en damaskmönstrad tröja i regnbågsfärgad Kauni och nån mysig spetssjal designad av Knitspot

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?

Jag har inga men jag skulle väl kunna göra det. Mina handleder är 16 cm i omkrets, men händerna är drygt 20 cm runtom tummen så de ska ju gå att dra på också...

15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?

Har faktiskt aldrig provat, men det är säkert ett kanonbra sätt använda strumpgarnsrester :-)

16. Stickar du sockor?

Japp

17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)

Skostorlek 39-40. Mina fötter är 22,5 cm runtom som mest och 25 cm långa. Jag har höga fotvalv och jag gillar tajta strumpor. Jag brukar göra skaften ca 15 cm långa.

18. När fyller du år?

30 maj. Alldeles nyss, alltså :-)

19. Stickar du med pärlor?

Jag har stickat en sjal med pärlor (Mystery Stole 3) och gillade resultatet, där kunde gott varit ännu fler pärlor! Kan absolut tänka mig fler projekt med pärlor.

20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)

Fantasy och science fiction (på engelska om det är orginalspråket) Lord of the Ring och Harry Potter är favoriter. Stephen Brust och Neil Gaiman är andra favoritförfattare. Tyvärr har jag inte så mycket tid att läsa nu för tiden, har jag möjlighet är jag en bokmal!

No comments:

Post a Comment